lördag 13 december 2008

Julbak

Även denna dag har susat förbi utan att vi ens märkte det och nu är Iris en dag äldre. Vi började morgonen ganska tidigt, iallafall med våra mått mätt-8.30. Vi kompenserade den tidiga väckningen med att mysa i sängen alla tre i över en timme. Sen kom vi oss äntligen upp och Iris var så trött att hon somnade i pappas famn framför tv:n. Nästa sovtur packade vi bilen och åkte in till stan,som så många andra.Vi besökte Jul på Södermalm där vi fick en utskällning av en tant för att vi tagit med vagnen. "Ja,nästa gång tar jag med rullatorn så får ni se hur trångt det blir för andra!!" Jag sa till tanten att vi kunde ju inte gärna lämna vårt barn på gatan heller och önskade henne god jul. I all trängsel hittade jag en alldeles jätte söt klänning åt Iris till våren.
Väl hemma igen började jag impulsbaka och det blev ett riktigt traditionsenligt julbak! Lussebullar, pepparkakor och julstjärnor gräddades om vart annat och doften blanades med underbara appelsiner prydda med nejlikor. Lika traditionsenligt som julbaket var var också magknipet efteråt av all deg som ätits upp. Iris mormor och morfar kom hit för att smaka av bakverken och vi sköljde ner allt med årets första glögg. Sen tog hela familjen en välbehövd tupplur.
Kvällens promenad blev lite längre än menat så efter 2 timmars traskande återvände vi hem med benvärk men också med en alldeles glad och utvilad dotter. V kastade i sig lite lax och åkte sedan för att besöka biografen. Iris tittade konstigt på mig under hela kvällsbadet för det var första gången på 2½ månad jag badat henne och inte V. Tänk vad hon vet skilland redan! Sen somnade hon som sagt alldeles underbart lätt och snabbt så nu sitter jag här i ett tyst och lugnt hem med doften av lussebullar och pepparkakor och bara njuter av att få ta det lugnt.
Imorogn får vi besök av Vs ex-svärföräldrar(ocksådet väldigt traditionsenligt) så på morgonen ska jag ge mej på ett av Leilas underbara recept. Hoppas bara att Ballerina Körsbärskvist är på bakhumör för jag tänker ge V sovmorgon imorgon...



2 kommentarer:

Anonym sa...

oj, de här me ex-svärföräldrar låter bekant.. hoppas du kan se positivare på de än vad jag har klarat av att göra .. ;)

Bakrecept kakor bullar recept scones bakverk sa...

Snart är det ju jul igen, då blir det massor med bakning. :D
Fin blogg du har förresten, Kram!
Lussebullar / lussekatter recept