torsdag 11 december 2008

Rutiner

Gosandet med filten var en riktig hit! Ikväll efter att hon badat och ätit lade jag ner Iris helt klarvaken i sängen,pussade henne godnatt och gav henne filten. I 15 minuter låg hon själv och gosade och mmmm-ade , sen hördes svaga snarkningar från sovrummet. Ett riktigt hallelujamoment. De senaste veckorna har hon inte lugnat ner sig tillräcklit för att kunna somna om jag inte vaggat henne fram och tillbaka i 20-30 minuter förän jag lagt ner henne i sängen. Nu blir det också lättare för V att natta henne,vilket förstås är bra.
Det blev en riktig familjeutflykt ikväll.Först till farmors i Purmo och sen till mormor och morfars i Lepplax. Jag har många gånger funderat om vi borde vara hemma med Iris på kvällarna men jag har alla gånger kommit fram till att hon verkar då inte lida av att vi hittar på något några kvällar i veckan. Hon är ju van med det och det är ju inte precis som om vi åker till obarnvänliga ställen.Vänner och bekantas, våra familjer osv. Vi håller förstås hennes vanliga rutiner med mat och tupplurer fast vi inte är hemma och på ett sätt är det väldigt skönt att ha ett barn som inte blir oroligt så fort man gör något extra. Hon har alltid somnat rätt så sent på kvällarna,21-21.30 men det ser vi också som en fördel. Skulle hon somna 18.30-19.30 skulle man ju inte hinna med något på kvällarna och V skulle inte hinna se henne så mycket heller. Dessutom sover hon mycket bättre om hon somnar senare och sen sover hon ju längre på morgonen också, och det gillar vi ju förstås. Visst vore det skönt med lite tidför varandra, men det hinner vi med sen! Nu ska vi bada bastu och sen ska jag färga ögonsvansarna. Ha en trevlig kväll!

1 kommentar:

Anonym sa...

Va bra att gosan funkar! Hon släktas nog sina kusiner på landet på den fronten.