onsdag 24 december 2008

Uppesittarkväll

Igår blev det minsann en riktig uppesittarkväll. Iris somnade som vanligt och sov lugnt och skönt i flera timmar medans jag och V grejade och fixade här hemma. Kl 1 vaknar hon och kan knappt andas för hela näsan och halsen är igentäppta med en massa segt slem. Efter att vi gjort vad vi kunnat här hemma ringde vi till akuten och fick komma in så att Iris skulle få andas in koksaltånga. Ångan löste upp slemmet rätt så bra men hn hostade fortfarande ganska mycket så läkaren ville att hon skulle lämna in för observation under natten. Barnavdelningen var full så vi Iris och jag fick sova i barnpoliklinikens läkarkansli. Iris somnade kl 3 och sov några timmar tills det var dags för ångan igen. Hon hatade verkligen att ha masken på ansiktet och hon skrek och vred sig hela tiden, mitt modershjärta värkte som aldrig förr! Det går inte ens att beskriva hur hemskt det var att se när sköterskorna höll fast henne och med våld höll kvar masken. Sen lugnade Iris ner sig och somnade om för att sedan bli väckt av en brysk och bitter labb-sköterska som då verkligen inte hade hand med barn. Det togs blodprov både ur armen och fingret och Iris skrek om möjligt ännu mer denna gång. Pappa björn kom dit med vagnen och Iris sov nån timme till. Blodproven var fina och slemmet var så gott som borta och läkaren kollade örnen för säkerhets skull men det såg bra ut det också så vi fick åka hem redan på morgonen.
Nu sover Iris här hemma en stund före vi ska åka till Lepplax och påbörja julfirandet. Jag sov totalt 50 minuter inatt coh V kanske 3 timmar så efter julmaten tar vi nog en tupplur tror jag bestämt. Sen blir det julklappsutdelnign och allt annat som hör till. Det blir skönt att vara hela dagen på samma ställe så slipper vi åka fram och tillbaka med Iris. Vi sover också över hos Iris mormor och morfar sen så jag och V har en lång sovmorgon att se fram emot på juldagen.
Nu ska jag packa ihop alla miljoner saker vi ska ha med oss till Lepplax. Fast vi bara ska vara borta lite mer än ett dygn känns det som om vi tar med oss saker för ett helt år. Jag har ännu inte hunnit packa in alla julklappar men det hinner jag väl sen, ingen panik. Ha en riktigt god jul allihopa, det ska iallafall vi ha!

Inga kommentarer: