tisdag 6 januari 2009

Mums

Kakan son jag bakade idag blev supergod om jag får säga det själv. Bästa kladdkakan jag ätit iallafall och det gick väldigt snabbt , väldigt föräldrarvänligt alltså. Tänkte dela med mig "receptet", jag improviserade och använde det vi hade här hemma men lite ungefära mått kan jag ju skriva.

50 g smör
½ dl matolja
2 ägg
1½dl ströcker
1 dl farinsocker
2½ dl vetemjöl
4 msk stark kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
en nypa salt

marabou daimchoklad, ungefär ½ platta
pistagenötter

Smält smöret i en kastrull och tillsätt sen matoljan. Vispa äggen, sockret och farinsockret ljust och pösigt. Blanda de torra ingredienserna skillt och rör(!) sen ner det och det varma smöret i äggblandningen. Bryt chokladen i lite mindre bitar och "skala" nötterna och blana ner i smeten. Häll smeten i en smörad och bröad form med löstagbara kanter och grädda i ugnen i ca 150 grader (varmluftsugn) i ca 20 min. Kakan blir ganska snabbt ´"fast" så följ med noga om du vill ha den kladdig. Vaniljvisp eller grädde är supergott att servera till.

Tyvärr hamnade halva min kaka på golvet men sånt händer. Nu ska Iris bada och nattas och sen ska mamman här på Baggränd se nyaste säsongen America´s next top model som kommer på trean. Ha en trevlig kväll!

1 kommentar:

Anonym sa...

Måste säga att det var den godaste kladdkakan jag ätit! Mumma.