torsdag 1 januari 2009

Happy New Year!

Ja gott nytt år allihopa! Otroligt att det gått ännu ett år, och vilket år det varit sen. Det har varit ett kaotiskt år på många sett, jag skrev studenten mitt i det värsta gravidillamåendet, jobbade 2 jobb samtidigt som jag fortfarande hade skolan, flyttade, blev utexaminerad och fick min vita mössa, jobbade ännu en månad och blev till sist sjukskriven. Gick här hemma nån månad och förberedde både mig själv och vårt hem för Iris ankomst och sen bara väntade och väntade och väntade. Den 27 augusti åkte vi in till Kokkola sjukhus efter två dygn av oregelbunda värkar och där fick jag ett piller och fick sova skönt en natt förän Iris skulle titta ut. Den 28 augusti kl 17.08 fick vi lön för vårt hårda jobb och hon var så fantastik på alla sätt och så alldeles underbart vacker. Vårt barn, vår dotter. Kärleken slog ner som en bomb, hon var fulländad och hon var våran. Vi inspekterade hennes små fingrar och tår, kände på hennes lurviga hår och förundrades över hennes skruttiga lilla näsa. Jag glömmer aldrig det tillfälle då V höll henne för första gången. Det går inte att beskriva men ni mödrar vet säkert vad jag pratar om och ni blivande mödrar lär upptäcka det.
Första månaden med Iris var så spänande och allt var nytt och jag var mamma, tänk det, mamma. V var hemma hela den första månaden och det var jätte skönt att få den tiden tillsammans som nybliven familj.
Andra månaden med Iris var lite mer skrikig än den första. Kvällstid gick vi för det mesta runt runt med henne i famnen och på nätterna blev det mycket vaggande och vyschande. Iris log och skrattade mycket och blev en mästare på att ta ögonkontakt.Jag fyllde 19 år och firade med min fina lilla familj.
Den tredje månaden växte Iris i en väldans fart och lärde sig massor med nya saker. Humöret svängde tvärt och hon var plötsligt glad och nöjd på kvällarna. Hon svängde sig båda vägarna och blev flaskbarn. Nu är Iris fyra månader och fast hon är så liten är hon ändå så stor. Det är så svårt att tänka sig att den pigga bebis som pratar med köksgardinerna, dricker välling och leker själv på golvet var ett litet skruttigt paket för bara fyra månader sedan. Nu börjar ett nytt år och aldrig förut har jag sett så mycket fram emot det som det nya året har att erbjuda. Våren kommer snart och Iris växer och utvecklas och blir allt mer en rikig person som vi får lära känna.
Ett av mina nyårslöften i år är att njuta av varje sekund med Iris och ta det lugnt med sådana saker som inte spelar så stor roll i slutändan. Så nu då jag egentligen borde städa och fixa inför det besök vi väntar imorgon tänker jag krypa till sängs med mina kompanjoner här på Baggränd 2. Hoppas ni alla får ett fint och händelserikt år!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Gott nytt år!!

Anonym sa...

Jag måste säga detsamma om din söta dotter, ur gullig! H Skärgårdsliv (0=