måndag 2 januari 2012

UV-dräkt?

Vi har prövat på massor av baby- och barntillbehör, allt från helt vettiga saker till fullt onödiga skräpprylar. Något jag helt missat är dock uv-dräkten. Med tanke på den kommande solsemestern googlade jag lite om just den här dräkten. Det verkar vara ganska delade åsikter, alt från föräldrar som hotar att anmäla en till barnskyddsnämnden om man inte
skaffar en till sitt barn till de som tycker det är ganska onödigt.

Jag begrundade detta om resonerade som följande ; våra barn har mörkare hy och gener som är långt ifrån skandinavsikt ljuskänsliga, Iris var nakis hela förra sommaren och hennes hy har aldrig varit bättre, våra barn är nudister in i ryggmärgen och skulle aldrig gå med på att ha den på sig t.ex. på stranden.

Så jag nöjde mig med att köpa solkräm i klassen 50+ och vattentåligt, packa med några extra t-skjortor och vara desto mer noga på solhattsfronten.

Hoppas att ingen anmäler mig till barnskyddsnämden.

4 kommentarer:

Elin Löf sa...

Företagen bakom alla dessa baby- och barntillbehör spelar verkligen på att man som förälder ska känna sig urdålig och otillräcklig, om man inte köper alla deras påhitt.. Sist och slutligen är ju nog det sunda förnuftet det bästa att gå efter :) Ha en trevlig resa!

Alexandra sa...

Ja, det är väl så. Det känns nog helt OK att våra flickor inte har varsin dräkt, jag tror de klarar sig bra ändå! Och tack, vi ska njuta allt vad vi orkar! :)

Anonym sa...

när skall ni åka ? och vart ?

Alexandra sa...

Anonym: Vi semestrade på Gran Canaria i en vecka, med resten av småbarnsfamiljerna i skandinavien som orkar med Thailandsflyg :)