tisdag 11 augusti 2009

Ja, vad ska man säga om idag... Iris sov prima som vanligt men väckningen var lite tidigare än vad vi är vana med nu för tiden. Då kl var 7 hade vi hunnit äta 2 frukostar, vinka av pappa björn , tvätta en maskin tvätt,leka och dammsuga. Packade Iris i bilen och åkte en sväng via jobbet och sen till Larsmo.Hon somnade i bilen hela tiden, sötis. Hon är en trogen reskamrat och har väl insett att det är lika bra att sova i bilen, fast hon egentligen inte är trött.
Resten av dagen har trögat sig fram. Iris är hyperaktiv gånger 2 och jag är slö och rastlös. Iris river hela huset och jag städar upp i sakta mak. Jag fixar länge med hennes mat och sen spottar hon ut allt. Hon tar upp blöjan på vardagsrumsmattan och kletar bajs på en soffkudde. Jag torkar upp allt bajs och hon smyger iväg till wc:n och stoppar ner händerna i wcbyttan. Vi tvättar händerna och hon sparkar ner tvålflaskan som går sönder och all tvål rinner ut under tvättmaskinen. Jag flyttar på tvättmaskinen och spolar bort det medans Iris river upp varje köksskåp och hittar ett paket flingor som hon spiller ut på samma vardagsrumsmatta hon just kletat bajs på. Hon hinner trycka i sig så många sockerfyllda flingor före jag hinner dit att hon får krafter att lägga i en ny växel. Jag ger upp och vi går ut igen. Telefonen ringer och jag springer in och hämtar den. Före jag ens svarat har Iris hittat kattbajs och trycker det i munnen och kryper ner under trappan. Där sitter hon och skrattar tills grannen kommer iklädd endast minimala kalsonger och tofflor och Iris blir livrädd och skriker för kung och fosterland och fattar inte att jag inte ryms in utan att hon måste krypa ut själv. Jag springer snabbt in och hämtar lite av de utspillda flingorna och tar dem som lockbete men Iris har redan krupit ut och över till grannens sida där hon hittat fågelmat som hon redan mumsar på. Jag ger upp och vi åker iväg på en liten cykeltur för att kanske lugna ner tempot lite. Iris lyckas få ut tutten ur tuttkedjan och slänger den i diket. Sen spyr hon på sina händer och trycker in dem under tröjan på min rygg. Jag känner hur spyorna rinner ner in i byxorna. Vi cyklar hem och Iris kastar bort sin hatt och tjuter av skratt. Jag får stanna cykeln, koppla lös Iris för att kunna plocka upp hatten utan att cykeln välter. Iris tror vi ska leka och skriker som en gris då jag mot henne vilja spänner fast henne i sitsen igen. Vi cyklar förbi en surtant som stirrar och muttrar. Iris spyr igen.
Det här var exakt 22 minuter av vår förmiddag idag. Jag älskar min busunge över allt annat men ack så skönt det var att bädda ner en mätt och torr unge i vagnen och pussa henne god förmiddagsvila. Nu ska jag fylla i en massa Kela papper (sällan) och sen röja upp röran här hemma. Pappa björn skulle sluta jobbet redan kl 17 (!!!) idag så jag ska skjutsa lillebror på träningar till Kokkola. Där ska jag andas och köpa en bröllopssjal.

2 kommentarer:

lillemor sa...

satan Alexandra,jag blev helt svettig då jag läste ditt inlägg.Precis så där är det här också-jämt.Jag bara ler krampaktigt och tänker keep calm and carry on(och borde man sterilisera sig)

Alexandra sa...

Haha, jag tänkte faktiskt att TÄNK att Lillemor orkar med TVÅ. Keep up the good work! Men vettet kommer väl i samband med ettårsdagen, eller hur var det?