måndag 18 april 2011

En måndag

Det blåser nästan upp till storm där ute, vågorna på havet är alldeles vita. Clara sover i förrådet för att inte blåsa bort och Iris kom snabbt in efter en liten stund ute i sandlådan. V är i Tammerfors och köper kök idag så jag och tjejerna ska ut på lite äventyr. Clara får vara hos fammo och jag och Iris ska åka till simhallen. Clara har varit missnöjd de senaste dagarna så Iris har inte fått mycket tid av mig alls. Då passar det fint med ett simhallsbesök idag.

Jag är verkligen trött på allt som har med valet att göra nu. Jag behöver väl heller inte kommentera desto mer om vad jag tycker om resultaten. Det känns väldigt långt borta från min verklighet att människor faktiskt väljer att lägga sin röst på ett parti som står för sånt som sannfinländarna gör. Jag tror på ett samhälle där flera kulturer ses som en rikedom och inte som en belastning. Jag vill också så hemskt gärna tro på ett samhälle där våra döttrar kan växa upp precis som vilka vanliga helfinländska småttingar som helst. Jag vill att de som kvinnor själva ska få ta beslut om abort och att de ska få använda sitt modersmål. Sen känns det galet att man kommer in utifrån , ser möjligheterna, jobar hårt och skapar det som de flesta finländare aldrig skulle göra och självklart även betalar skatt därefter, och sen kommer människor och tycker att man borde satsa på " de egna" istället. Det hör inte hemma i mitt Finland iallafall...

Nu ska jag packa ett litet mellanmål åt Iris, blodsockret brukar sjunka ganska rejält efter en timme i simhallen så man får vara beredd.

Inga kommentarer: